pátek 21. června 2013

Varyš: Zahradní slavnost (Národní divadlo)

Tak abych se k tomu snad taky vyjádřil. Regulérní recenze je zde, následuje pár osobních poznámek.

Přihrnul jsem si to v pondělí večer z (tentokrát fakt náročného, ale to sem nepatří) týdnu na Dream Factory Ostrava a ještě s baťohem na zádech a notebookem v podpaží se vecpal do Stavovského divadla na večerní generálku. Hned ve dveřích do sálu jsem věděl, že jsem tu správně: na scéně se skvěla obří Pařízkova krychle (zdaleka nejen ze Spílání, používá ji pravidelně, například i v curyšském (brzo düsseldorfském) Faustovi). Jestli mám rád nějakou metaforu, tak tu o starejch rockovejch kapelách, co vždycky přijedou zahrát svoje starý fláky.

Vidět bez diváků představení, které je na kontaktu s publikem založeno, je trochu zvláštní. Ale když jsem zašel v pátek na druhou premiéru, přemítal jsem o tom, že s publikem je ta příslušná scéna s vyvolávačem zábavy Javorským ještě trapnější. Jinými slovy (chápu, že tady o trapno jde, jen ironizovat baviče mi přijde už takové ...no, jako ze šedesátých let. Staré. Vyčpělé. Nudné), kdyby publikum zarytě mlčelo a na výzvy rozjásaného baviče nereflektovalo, chvíli by asi bylo dusno k nesnesení (a je otázka, jak by s tím Javorský a spol. naložili), ale bylo by to čistší, než se do zábavy zapojit a stát se tak Plzákovým spoluviníkem.

Jinak se mi to zdálo celé pozoruhodné a většinu času i zábavné - nemluvím přitom jen o závěrečné scéně. Celá inscenace je totiž velmi půvabná. Obvykle jako bychom Zachovu hudbu neslyšeli, kostýmy Polívkové nevnímali, načrtnutou scénografii DDP chápali jako znouzectnost; zkrátka Pařízkovy inscenace v Komedii (třeba Snílci, Předtím/potom nebo Kvartet) jakoby byly jen v linii herec-text. DDP je ceněn jako herecký režisér, který pracuje s textem. Zahradní slavnost dokazuje, že Pařízek je i velmi vizuální režisér; na Zahradní slavnosti v Národním je vlastně nejazajímavější ne text a jak s ním režiésr naložil, ale jak to všechno vypadá. Od krychle po brýle. A kromě toho, Martin Pechlát se ani v ND neztratil a zůstává skvělým hercem.

A Eva Salzmannová by už konečně měla vydat desku.