středa 1. listopadu 2017

Švejda: Divadelník (Palm Off Fest - Teatr Im. Stefana Jaracza Lodz)

Divadelník Agnieszky Olsten představuje ten typ současné evropské činohry, jaký byl u nás ve vrcholné podobě k vidění především díky německým inscenacím Thomase Ostermaiera. Divadlo s performativními rysy, interaktivními prvky, s textovou předlohou (jejím tématem), která slouží jako ohnisko, kolem kterého inscenace osciluje; divadlo jako určitá montáž atrakcí.
Divadelník začíná už na cestě, vedoucí do prostoru, ve kterém se hraje - divák se na ní potkává s jednotlivými účinkujícími. Samotný prostor, ohraničený nevzhlednou plechovou ohradou, pak má neformální uspořádání (hraje se uprostřed, diváci sedí kolem na volně rozmístěných židlích). Jak nenuceně inscenace začíná, tak i končí (postavy zaregistrují, že hoří fara - a tedy představení Brusconiho společnosti nebude, herci to opakovaně přečtou z promítaných titulků - a "rozejdou se").


Agnieszka Olsten především zpřítomňuje až patologickou atmosféru divadelní grupy: šéf-tyran, ostatní s jen špatně potlačovanou nenávistí vůči němu. Bernhardův text je hrán - ale nejednou je prokládám samostatnými, oživujícími čísly (tu dvojice herců vystřihne klasický americký song Oh Susanna, tu jedna z účinkujících předvede hysterický výstup jakési maďarské či jaké herečky, tu protagonistka, hrající Brusconiho jen tak projde mezi diváky, táhnouc před sebou dřevěnou hůl). Některá z nich by člověk oželel - i tak se ale pořád brousí kolem toho hlavního: tihle vyznavači Thespidovy káry ztělesňují psychické inferno.
Velice silná, sugestivní inscenace.   

Žádné komentáře :

Okomentovat

Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme